"Hellooo my name is lindsay lohan!" - A. the dead Terrorist

Jag kom just på en sak! Jag vet rätt mycket om dig. :D
Du sitter säkerligen på en stol.. Skulle inte förvåna mig om du har rätt slappa kläder på dig, sitter vid datorn och har inte direkt mycket för dig. Jag menar.. Du sitter ju trots allt inne på min blogg, eller hur? ^^

Okej, men nu över till det lite mera väsentliga, mitt dagliga ryck! :)

Det hela började som en kommentar på en god väns bilddagbok men då det blev en aning längre än vad lilla jag hade tänkt mig. (eller ja, lilla var ju inte rätt men det låter så fint i vissa sammanhang.. som t.ex. när man ska beskriva sig själv när man inte direkt har mycket för sig; "lilla jag")


Äsch, nyår är ändå bara en illusion som människan har intalat sig, som om vart 365:e varv som jorden roterat kring sin egen axel skulle vara mer betydelsefull än resten utav våran tid.
Hela konceptet med att man ska hålla koll på precis när saker har hänt, när saker kommer att inträffa o.s.v. är något som, i alla fall jag, inte mår allt för bra av.
Jag menar på att spontanitet faktiskt är ganska starkt bundet till kreativitet och att man hämnar sin spontanitet om man fängslar sig själv med allt för många gränser i tid.
Det finns ju i och för sig tre saker som gör att det föregående argumentet blir lite.. osant.. eller åtminstone lätt att ifrågasätta.

För det första så är det ju precis som jag sa "som i alla fall jag" uppfattar det. Det betyder inte att jag tycker att alla mår bra av det eller borde försöka göra som jag säger.. Jag menar hur hade det sett ut?

För det andra så får man inte glömma att det kommer mycket gott ur olika ändpunkter för olika sessioner, såsom nyår, då man får en möjlighet att  "börja om på nytt", "lägga allt förgånget bakom sig" o.s.v. Vilket i många fall säkerligen kan vara mer än en ändpunkt, det kan vara en vändpunkt.

Vissa människor behöver mer än bara ett mål, de behöver också en startlinje. Hur mycket det kommer ur faktumet att människan har tideräkning kan ju också vara värt att fundera på, för det kan ju mycket väl vara så att om man inte hade haft våra olika "checkpoints" under årets gång, så som påsk, midsommar, jul, nyår o.s.v. så kanske människan överhuvudtaget hade varit bättre på att ta hand om sina problem nu med en gång istället för att skjuta på det.
För hur många har inte tänkt/sagt "men efter nyår då jäävlar blir det andra bullar"..?

Jag blir själv så stressad utav alla dessa "delmål" i livet att jag nästan gråter mig till sängs när min åldersnoja blir för stark, jag menar jag har redan levt  ca: 20% utav min levnadstid och jag känner att det gick alldeles för fort!
Varför ska man göra så stort väsen av hur länge man har levt? Man ska fira födelsedagar, guldbrölopp, allt möjligt knas, istället för att fira något man faktiskt precis varit med om. Man kanske har kommit in på ett gymnasieprogram med jättehöga intagningspoäng, sånt borde man fira med tårta istället för att man har levt i 17 år, "för det har ju ingen annan gjort menar jag", duh!

Nu kom jag lite av ämnet känner jag så för att återknyta till vad vi pratade om så händer det ju en hel del annat under just nyår.. som att folk spränger händer av sig, utnyttjar människor som inte är i sina sinnes fulla bruk o.s.v. men samtidigt får man ju sätta det i perspektiv. Jag menar jämför vårat problem här hemma, då ungdomar under 18 använder fyverkerier och smällare trots att det faktiskt är illegalt med t.ex... oroligheter i gaza-remsan. Fast det är också en lam ursäkt för att undanskjuta våra egna problem istället för att hantera det som är aktuellt i våran verklighet, inte den på andra sidan jorden.. (Inte för att jag tror att smällare är i närheten det största problemet varken lokalt eller globalt ;P)
Ja du.. Det är en fin balans det där med vad som man anser är viktigast.. Ens egen verklighet eller någon annans?
Där finns det en hel som väger in.. Det är helt klart värt att fundera på i alla fall och försöka bilda sig en uppfattning, det är något som jag är säker inte skadar. ( Vad svensson det lät för övrigt, "tänka det kan man göra i alla fall, för då tar ju ingen annan skada! Hihih!" :S )

Åter till tideräknigen;
För det tredje är, varken man vill det eller inte, samhället uppbyggt kring våran tideräkning och att sittstrejka/totalvägra är nog inget alternativ.. Då går det nog inte fruktansvärt bra med ekonomi och liknande eftersom det säkerligen blir lite halvsvårt att behålla jobbet om man vägrar kolla på klockan eller hålla koll på vilken dag det är. :P
Men jag tycker att man får hålla i åtanke att om man klagar på samhälls-strukturen eller vad det nu kan vara man har åsikter kring, så får man vara redo att ha ett bättre förslag.

Så för att knyta ihop säcken så avslutar jag med något som säkerligen inte stämmer in på alla, allt som oftast är det jag säger väldigt neutralt och det jag tar upp är naturligtvis också väldigt individuellt, men det här är hur jag uppfattar saker och ting.
 
Tideräkning har en tendens att få folk så stressade och exalterade gällande framtiden att man lätt bortprioriterar nuet.
Jag tänker i alla fall försöka leva mer precis nu, det är något jag har svårt för så det är väl bara att ta i.

..Jag kan ju alltid ha det som ett nyårslöfte..


Happy new year people. Haha.. :P
Smell ya later


Kommentarer
Den underbara som postat: palle

Gott nytt år på dig också pojk! Och vist/bra/insiktsrikt/trevligt/väckande inlägg du knappade in här (: Måste få tillägga att jag relaterar till väldigt mycket. Pusspuss :D :D :D (hörde någonstans att "tre smileys is tha shit") <3

2009-01-02 @ 01:12:39
URL: http://stupifactory.blogg.se/
Den underbara som postat: Sara

vet inte hur jag trillade in här, men det gjorde jag, haha. Känns lite som att du är kluven till hela "tidsuppdelningsgrejen".. jag tror att människor har ett behov av att dela upp evigheten, som det ju faktiskt är, i hanterbara delar, alltså tiden. Men, ju längre fram vetenskapen tar oss och ju större insikt vi får i hur världen faktiskt är formad så växer paniken för mänskligenheten, när vi inser hur obetydliga vi faktiskt är. En enda människa, oavsett hur mycket drömmar hon har, väger inte tungt mot resten av universum. Så, därför snöar vi in oss totalt på småsaker för att känna att vi betyder något.

Men ja, tror du att du kan ändra på människans överlevnadsinstinkt så go ahead :P Du har mitt stöd!

2009-03-27 @ 00:18:37
URL: http://saranaemi.blogg.se/

Kommentera gärna mitt inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback